Nieuw UX design voor een complex financieel product

Over Computershare

Zekerheid, vindingrijkheid en voordeel. Daar is de aanpak van financial service provider Computershare op gebaseerd. De wereldwijde marktleider biedt voor grote bedrijven diverse financiële producten, waaronder spaar- en aandelenprogramma’s, om de betrokkenheid van medewerkers bij een organisatie te vergroten.

Uitdaging

In ‘employee share plans’ hebben wereldwijd miljoenen medewerkers aandelen en creëren daarmee rendement. Computershare concludeerde dat voor veel deelnemers onduidelijk is wat exact de financiële waarde van hun share plan is. 

Oplossing

Om de waarde van dit redelijk complexe financiële product van Computershare op een begrijpelijke manier inzichtelijk te maken, ontwikkelde ISAAC diverse user journeys en User Experience (UX) Designs voor de share plans. Bijzondere visualisaties en animaties spelen hierin een hoofdrol.

"Partnering with ISAAC raised our ambition for what we could achieve, bringing to life the overall share plan experience and making the value of the plans visible, understandable and tangible. ISAAC helped us to achieve our vision of an exciting experience that employers can be proud of and that’s useful, engaging and valuable to employees."

computershare2.jpg

De achtergrond van share plans

De klanten van Computershare zijn meestal grote multinationals, die op allerlei organisatieniveaus hun medewerkers maximaal bij de organisatie willen betrekken. Die bedrijven kiezen voor Computershare om hét perfecte share plan of de best sturende bonusstructuur te bedenken én die onafhankelijk, transparant en vooral ‘compliant’ te administreren. Sommige bedrijven kiezen voor een share plan voor bijna iedereen: alle medewerkers van Walmart kunnen bijvoorbeeld hun inleg verdubbelen in aandelen en ook profiteren van de koerswinst van hun onderneming. De share plans zijn dan ook voor veel bedrijven strategische onderdelen van een beloningsstructuur.

computershare3.jpg

Groeiende voordelen eenvoudig inzichtelijk

Computershare constateerde dat voor veel deelnemers onduidelijk is wat exact de financiële waarde van hun share plan is. Dit terwijl bedrijven en deelnemers vaak veel geld in de share plans steken en het bovendien groeiende voordelen biedt. In het dagelijks leven komen deelnemers van de share plans vaak in aanraking met aantrekkelijke en heldere UX, bijvoorbeeld van grote (social) platformen. Waarom op dat vlak minder accepteren van zoiets als een aandelenpakket, dat bijvoorbeeld ondersteunt op weg naar de aanschaf van een tweede huis of het financieren van een extra auto?

Computershare liet daarom door ISAAC een volledig nieuw UX design ontwerpen. Mobile first was daarbij het uitgangspunt. Simpele cijfers in tabellen en tabbladen vol grafieken maakten plaats voor grafische visualisaties. Dashboards met informatie die in één oogopslag de status en doelen weergeven, werden voorzien van animaties. Daarmee wordt op een begrijpelijke manier inzicht gecreëerd in de financiële waarde van een share plan. Het doel: deelnemers van elk opleidingsniveau begrijpen hun share plan en krijgen er bovenal een positief gevoel bij, passend bij de investering.

computershare.jpg

Toegevoegde waarde dankzij UX

Een doordacht UX design waarmee een medewerker altijd de status van zijn share plan kan begrijpen, heeft flink wat voordelen. Medewerkers die zich betrokken voelen bij de groei van hun share plan, voelen zich dankzij koersgroei en aandelen vanzelf ook betrokken bij de organisatie die dat plan ‘voedt’. Gamification van de UX zet aan tot herhaald gebruik van de share plan toolbox. Het gebruik ervan wordt immers eenvoudiger én leuker, omdat de nieuwe UX begrip en zekerheid kweekt. Medewerkers die de nieuwe versie van de share plan tool op hun smartphone hebben, bellen minder vaak naar de servicedesk, stellen minder vragen aan hun manager en scoren beter in het behalen van de door het management of ‘the board’ gestelde doelstellingen.

Designproces

Het designproces werd met Design Thinking vormgegeven. ‘Pressure cooker’ sessies brachten ISAAC- en Computershare-teamleden via ‘empathy’ en daaruit volgende ‘ideation’ – wie zijn de gebruikers en wat willen zij écht – al snel bij de schetsen, mock-ups en testbare prototypes. De share plan-acties die door complexe wizards worden ondersteund, zoals acties op een optieplan en verkopen van aandelenpakketten, werden in kaart gebracht met Event Storming. De primaire processen kregen prioriteit; uitzonderingen werden ook in de uiteindelijke user interface secundair. Een product als dit kan ook alleen ontworpen worden in een gefocuste mix van domeinexperts en ervaren UX’ers met marktkennis. De samenwerking tussen Computershare en ISAAC was daar ideaal voor.

computershare4.jpg

Optimale fit tussen product en design

Voor het ontwerp van een optimale UX, is productkennis van vitaal belang. Het projectteam van ISAAC volgde daarom bij Computershare een ‘crash course’ over share plans, optieregelingen en bonuswetgeving. De complexiteit van het product bleek vooral te zitten in het scala aan mogelijkheden en configuraties. Bovendien zijn de share plans afhankelijk van landspecifieke wet- en regelgeving, maar ook van behoeften van het bedrijf dat het share plan voor medewerkers inzet. Belastingregels die bijna jaarlijks veranderen, maken de mix van complexiteit compleet. Op basis van jarenlange ervaring met het ontwerp van online services voor de financiële sector, slaagde ISAAC er echter toch in om het share plan voor deelnemers eenvoudig inzichtelijk te maken.

Verder in de toekomst

Stap voor stap rolt Computershare met ISAAC de nieuwe interfaces, wizards en customer journeys uit over het brede, wereldwijde portfolio. Daardoor geven ook steeds weer nieuwe groepen gebruikers feedback over het financiële product. Het begrip van het financiële product verbetert verder én de betrokkenheid bij hun organisatie neemt zichtbaar toe. Kortom, van lastig te begrijpen koersgrafieken en optieplannen naar engagement en ‘employee happiness’.

Toegepaste expertises

  • Design Thinking
  • Event Storming
  • Accesibility

Technologie

computershare4.jpg
computershare4.jpg
Meer weten over dit project?
Meer weten over dit project?

Mijn naam is Camiel, Head of Sales & Marketing. Ik ben betrokken geweest bij de realisatie van dit project. Precies weten hoe we dit hebben aaangepakt of wat onze aanpak voor jullie succes kan betekenen? 

Neem contact op

Bedankt, Uw download begint zo snel mogelijk.