B2C e-commerceplatform

B2C e-commerceplatform voor (non-)alcoholische dranken

In enkele jaren tijd werd Prik&Tik de grootste drankenhandelketen van België. Om als lokale drankenspecialist relevant te blijven, meer te kunnen investeren in marketing en de inkoop betaalbaar te houden, verbonden al ruim 100 speciaalzaken zich aan Prik&Tik. De drankencentrales in België kampten echter met een oubollig imago, waardoor ze lastig jongere mensen wisten te bereiken. Om de doelgroep van mensen onder de 40 jaar aan te spreken, koos Prik&Tik ervoor om een webwinkel te beginnen. Als onderdeel van de omnichannelstrategie van Prik&Tik ontwikkelde ISAAC een modern e-commerceplatform, met daarin oplossingen voor specifieke prijs- en productvraagstukken.

"Prik & Tik koos voor ISAAC en dat bleek een schot in de roos. Beide bedrijven vinden elkaar in pragmatisch, snel, resultaat- en kwaliteitsgericht werken!"

Filip Sevens - CEO Prik&Tik

Klantnaam: Prik & Tik
URL: www.prikentik.be
Oplossing: B2C E-commerceplatform voor (non-)alcoholische dranken
Bijzonder: Moderne Magento 2 webshop met custom-made supplier hub, waardoor producten gezamenlijk met leveranciers beter worden vermarkt.

    Ingrediƫnten:
  • Magento
  • PHP

Nieuwe doelgroep aanspreken

Prik&Tik zet e-commerce als nieuw kanaal in om, naast de klanten die in de fysieke drankencentrales komen, ook mensen jonger dan 40 jaar aan te spreken. Deze groep is gewend aan winkelketens en aan online winkelen. Door de drankspeciaalzaken te verenigen binnen het label Prik&Tik en daarbij ook e-commerce in te zetten, kan Prik&Tik haar groei uitbreiden.

Doordat de winkels van Prik&Tik zijn georganiseerd in een coöperatie met lokaal productaanbod en -prijzen, ontstonden er in eerste instantie op verschillende vlakken uitdagingen om het e-commercekanaal goed te runnen. Onder andere een kostenefficiënt verzendbeleid, de verantwoordelijkheid voor productinformatie en het lokaal gedifferentieerde productaanbod en -prijzen.


Gedifferentieerd productaanbod en -prijzen

Consumenten bestellen alle dranken (alcoholisch en non-alcoholisch) eenvoudig in de moderne Magento 2 webshop, die door een grote landelijke pakkettendienst in België thuis of in een lokale Prik&Tik drankencentrale naar keuze worden geleverd. Omdat de ondernemers van de Prik&Tik winkels geheel zelfstandig opereren, worden de prijzen en het assortiment in de lokale winkels zelfstandig door de ondernemers vastgesteld. Daardoor kunnen de prijzen onderling tussen de winkels verschillen. De prijzen voor de producten in de webshop worden vastgesteld door het hoofdkantoor van Prik & Tik. Doordat een webshopbestelling ook kan worden afgehaald in een lokale Prik&Tik drankencentrale, levert dit up- en cross-sell mogelijkheden voor de lokale drankencentrale.


Supplier hub

Een belangrijke uitdaging van Prik&Tik is goede productcontent. Prik&Tik verkoopt immers producten die het bedrijf niet zelf produceert. ISAAC ontwikkelde voor Prik&Tik een supplier hub, waarmee het bedrijf nauw kan samenwerken met leveranciers op het gebied van productinformatie. In de supplier hub voert Prik&Tik de basisinformatie op. Achter inlog verrijken leveranciers de productinformatie van hun producten. Daarbij krijgen zij alleen inzage en bewerkingsrechten voor de specifieke producten die zij leveren. Vervolgens beoordeelt Prik&Tik de verrijkte productdata, wanneer het via een koppeling wordt gepubliceerd in de Magento 2 webshop. Dankzij deze oplossing wordt Prik&Tik direct door leveranciers geassisteerd om producten gezamenlijk beter te vermarkten. Dat levert zowel voordelen voor Prik&Tik als de leveranciers.

Toegepaste expertises:

  • Middleware & integration
  • Hosting and infrastructure
  • E-commerce development
  • PIM Management
  • Applicatiebeheer en optimalisatie