10-12-2016

7 E-commerce trends: anticiperen op de toekomst!

Ontwikkelingen volgen elkaar in een steeds sneller tempo op. Voor zowel retailers als e-tailers is het geen eenvoudige taak om -naast het operationeel managen van de organisatie- de laatste ontwikkelingen te volgen op gebied van e-commerce. En hoe onderscheid je een hype van een trend? Vaak wordt het pas achteraf duidelijk of een bepaalde ontwikkeling een trend is geworden. ISAAC heeft zeven lange termijn trends op het gebied van e-commerce benoemd die retailers en e-tailers in de gaten moeten houden.

Tablet en PC

#1 Explosie van touchpoints

Consumenten komen op steeds meer manieren met verschillende apparaten in contact met merken en producten. Hoe zorg je ervoor dat je optimaal van deze mogelijkheden profiteert? Wat zijn de te nemen stappen om je bereik te vergroten en verkoop te stimuleren?

#2 Disruptie in de waardenketen

Internet maakt transparant en rekent keihard af met onnodige schakels in de waardeketen. Wat geen waarde toevoegt verdwijnt door een slimmere, snellere of goedkopere variant. Vernieuwende online concepten spelen hier handig op in en pakken de kansen.

#3 Internet of Things

Internet of Things (of IoT) is simpel gezegd het verbinden van apparaten met het internet, én met elkaar. Het aantal toepassingen groeit hard en ook voor e-commerce liggen hier veel kansen. Wat zijn hierin de mogelijkheden?

#4 Viruteel overstijgt fysiek

Virtuele content maakt een sterke opmars. Logisch, want wat maakt meer indruk dan virtueel door je droomkeuken lopen of alvast een proefrit te maken in de auto waar je al tijden naar uitkijkt? Bovendien is het een onvergetelijke ervaring met je merk, product of dienst. Benieuwd wat VR voor jouw business kan betekenen?

#5 Personalized shopping

Direct inspelen op de interesses en behoeften van uw klanten in elke fase van de customer journey. Data kan deze vorm van individuele marketing waarmaken. Door de toename van data zijn er veel waardevolle inzichten ter beschikking waarmee u uw doelgroep nauwkeurig kunt segmenteren, uw klantrelatie versterkt en uiteindelijk de conversie verhoogt.

#6 B2B groeispurt

De zakelijke markt groeit en verandert in razendsnel tempo. Steeds meer B2B bedrijven gebruiken e-commerce om nieuwe markten te bereiken of de bestaande beter te bedienen. Hoe zorg je dat online substantieel bijdraagt in de dagelijkse processen?

#7 Deeleconomie

Internet stelt consumenten in staat rechtstreeks met elkaar zaken te doen, onder andere via blockchain technieken. Maar het faciliteert ook om elkaars bezit op vernieuwende manieren te ‘delen’. Nieuwe initiatieven laten zien dat betalen voor gebruik, in plaats voor bezit, een grote vlucht neemt. Wij delen onze kennis met u.