Afstudeer-duo ontwikkelt digitaal wachtrijsysteem voor een snellere webshop

Een goede performance, dus ook snelheid, van een webshop, zorgt over het algemeen voor meer conversie. Taakafhandeling in de back-end van een commerceplatform wil je daarom zo efficiënt mogelijk doen. Onnodig wachten, ook al is het maar een seconde, of misschien twee, kan er namelijk zomaar voor zorgen dat bezoekers afhaken. Want wachten … dat vindt niemand leuk. Om dat proces weer een stapje beter te maken, ontwikkelde afstudeer-duo Gino en Ylja (Computer Science, Avans Hogeschool) een digitaal wachtrijsysteem. Benieuwd wat dat precies inhoudt en hoe zij hun stage bij ISAAC hebben ervaren? Wij gingen met ze in gesprek.

Afstudeerders Gino en Ylja

Black Friday

Een digitale wachtrij, wat is het en hoe werkt dat precies? Gino vertelt: “Stel, een bezoeker bestelt iets in een webshop. Op dat moment moeten er op de achtergrond allerlei taken worden afgehandeld. Een melding naar het voorraadsysteem, inkooporder aanmaken, een bevestigingsmail naar de klant, bijwerken van de boekhouding en zo zijn er nog wel wat taken te bedenken die allemaal min of meer op hetzelfde moment kunnen plaatsvinden als een klant een bestelling heeft gedaan. Met de nadruk op kunnen. Het systeem dat wij hebben ontwikkeld prioriteert dit soort taken en handelt die juist af in een volgorde waarin de klant de minste wachttijd heeft.” Ylja vult aan: “En dit is dan een voorbeeld van een bestelling plaatsen, maar het systeem werkt bijvoorbeeld ook voor het inladen van nieuwe producten en bijbehorende productinformatie.”

Waarom is het handig om zo’n systeem te integreren in je webshop? Ylja vertelt: “Zo nu en dan heeft een webshop te maken met piekmomenten. Black Friday is daar een bekend voorbeeld van. Het digitale wachtrijsysteem kan inspelen op piekbelasting, door bijvoorbeeld bepaalde taakafhandeling in de back-end tijdelijk uit te stellen en alleen te richten op taakafhandeling die essentieel is voor de gebruikerservaring in de webshop. Denk bijvoorbeeld aan het laden van nieuwe pagina’s en afhandelen van een betaling, terwijl je het versturen van een bevestigingsmail ook eventjes zou kunnen uitstellen. Door dit systeem in je webshop te integreren, kun je dus op dat soort punten de snelheid verbeteren en hebben gebruikers geen last van mogelijke snelheid dips. 

Extra motivatie dankzij praktijktoepassing

Jullie studeerden af in het PHP-chapter, hoe hebben jullie dat ervaren? Gino: “Goed! Het motiveert best wel om aan een systeem te werken dat uiteindelijk ook wordt gebruikt in de platformen die bij ISAAC worden gebouwd. En het systeem is nu ook al zo ver dat het getest wordt in een klantproject. Dat praktijkaspect is ook wel deels de reden waarom we voor deze stageopdracht bij ISAAC hebben gekozen.”

Ylja: “We hebben een leuke tijd gehad bij ISAAC en de begeleiding was goed. Dagelijks hadden we een stand-up waarin we vragen konden stellen en de voortgang bewaakten, maar buiten onze begeleider waren ook een aantal andere collega’s betrokken. Zij hielpen ons met meer specialistisch werk, zoals testing, de architectuur en projectmanagement. Op technisch vlak kregen we bovendien de vrijheid om zelf verschillende mogelijkheden te onderzoeken, zoals Reddis, Beanstalkd, RabbitMQ en AmazonSQS, en daarna zelf met de juiste onderbouwing iets te kiezen. Uiteindelijk zijn we afgestudeerd met een 7.5, waar we natuurlijk heel blij mee zijn.”

denise.png
Zie jij een stage bij ISAAC wel zitten?

We zijn voortdurend op zoek naar talent! Op Werken bij ISAAC vind je meer informatie over werken bij ISAAC en vacatures. Kijk gerust eens rond of maak jouw interesse kenbaar aan ISAACus Denise.

Ja, ik wil een stage!