21-06-2018

AI meets AR in ‘The Next Shopping Experience’ voor Commerce

Digitalisering en technologische ontwikkelingen hebben de verwachtingen en het gedrag van de consument sterk beïnvloed en veranderd. Het is dan ook tijd voor een compleet nieuwe winkelervaring: ‘the next shopping experience’, die innovatieve visualisatietechnieken combineert met kunstmatige intelligentie. Wat houdt dit precies in?

Visualisatie van de Next Shopping Experience

Gepersonaliseerde ervaring

Consumenten willen individueel gezien, gehoord en geadviseerd worden. Een persoonlijke benadering vanuit menselijk perspectief wordt de norm. Digitale omgevingen, zoals een webshop, lenen zich uitstekend voor een volledig gepersonaliseerde ervaring. Marketinguitingen, het productaanbod en de manier waarop producten worden gepresenteerd, zijn echter vaak voor alle klanten hetzelfde, of licht afgestemd op klantgroepen. Slechts een klein (maar groeiend) aantal bedrijven, voornamelijk (tech)nieuwkomers, is in staat om een volledig gepersonaliseerde benadering te laten ervaren. Hiervoor zijn twee bouwblokken nodig.

Bouwblok 1: hyperpersonalisatie en kunstmatige intelligentie

Met de inzet van kunstmatige intelligentie, specifiek machine learning algoritmes, wordt het mogelijk om de persoonlijke voorkeuren van een consument, op individueel niveau, te doorgronden. Door data uit meerdere bronnen samen te voegen en daar machine learning algoritmes op toe te passen, ontstaan zelflerende systemen die in staat zijn om voorkeuren en stijlen van individuen te analyseren. En dat is wat hyperpersonalisatie betekent: alle beschikbare informatie gebruiken om een individu het best passende product, service of oplossing aan te bieden.

Onder alle beschikbare informatie verstaan we ook visuele informatie. Bijvoorbeeld de digitale footprint van foto’s die consumenten achterlaten op platformen als Instagram en Pinterest. De uitstraling van de foto’s in die digitale footprint schetst een goed beeld van wat hem of haar aanspreekt. Kunstmatige intelligentie kan deze visuele, digitale informatie doorgronden en een goed beeld vormen van de persoonlijke stijl van een individu. De identificatie van persoonlijke stijl en voorkeur alleen is echter niet voldoende. De consument moet het gematchte aanbod, de service of oplossing ook kunnen ervaren.

Bouwblok 2: innovatieve productbeleving

Er zijn veel verschillende attributen die bepalen of een consument iets aanschaft. Het merendeel van deze attributen, zoals prijs of merk, kunnen eenvoudig in een digitale omgeving (webshop) worden weergegeven. Deze omgevingen lenen zich echter minder goed voor belevingsaspecten, zoals hoe een product aanvoelt of er in detail uitziet.

Dankzij de ontwikkelingen van nieuwe 3D-visualisatietechnieken kunnen producteigenschappen online steeds beter worden gepresenteerd. Augmented reality maakt het daarbij mogelijk dat consumenten producten kunnen zien én ervaren in de omgeving waarin zij het daadwerkelijk gaan gebruiken.

Waar in bouwblok 1 visuele, digitale informatie wordt gebruikt om stijlvoorkeuren van een individu echt te begrijpen, biedt augmented reality in bouwblok 2 juist de mogelijkheid om resultaten digitaal en gepersonaliseerd te presenteren. De interactie tussen deze twee bouwblokken vormt de basis van ‘the next shopping experience’ voor e-commerce.

Combinatie van de bouwblokken: ‘the next shopping experience’

Een aankoopbeslissingen is een samenspel van twee interacties: (1) de match tussen de (visuele) eigenschappen van een product en de stijl en persoonlijke voorkeur van de consument en (2) de match tussen de (visuele) eigenschappen van een product en de setting waarin deze wordt gebruikt. Hoe ziet dit er nu uit in de praktijk?

Het startpunt kan een foto of een Instagram- of Pinterest-feed zijn die een indicatie geeft van wat de consument écht mooi vindt. Bijvoorbeeld een kledingstuk of type woninginrichting.

In de volgende stap, individualized smart matching, gaat een zelflerend algoritme deze stijl matchen met een productaanbod. Met de inzet van machine- en deep learning technieken in combinatie met e-commercespecifieke kenmerken, is het mogelijk om de getoonde resultaten continu gepersonaliseerd en relevant te verbeteren.

In de derde stap worden augmented en/of mixed reality ingezet om het voorgestelde product realtime weer te geven in de setting waarin de consument zich bevindt. Door direct de resultaten te visualiseren, wordt de consument geprikkeld om feedback te geven: wat niet mooi wordt gevonden, wordt weer aangepast of zelfs uit de selectie verwijderd. Door de resultaten te beleven en te ervaren, wordt deze interactie in de hand gewerkt. Het systeem leert van de continue feedback en begrijpt het individu steeds beter.

De businesswaarde

Het concept van ‘the next shopping experience’ is feitelijk de gecombineerde toepassing van hyperpersonalisatie op basis van kunstmatige intelligentie en innovatieve visualisatie met augmented en mixed reality. Dat is geen gimmick – wij zien op meerdere vlakken businesswaarde:

  1. Door betere en persoonlijke resultaten stijgt de conversie en kan het aantal retouren verminderen. De kans dat bijvoorbeeld kleding niet past of een product niet bevalt, wordt ingeperkt. Het product kon met augmented reality immers tot in detail worden bekeken en realtime worden gevisualiseerd in de omgeving waar het gedragen of gebruikt zal worden.
  2. De online marketinguitgaven kunnen effectiever worden ingezet. Het model weet nauwkeurig wat consumenten willen, waardoor advertenties gepersonaliseerd worden aangeboden. Dus geen generieke persona’s meer, laat staan algemene advertenties.
  3. Je vermindert de afhankelijkheid van grote platformen om omzet te realiseren. Met de inzet van ‘the next shopping experience’ kun je een hoog niveau van online dienstverlening bieden. De ‘tastbaarheid’, ‘beleving’ en ‘verrassing’ kunnen specifiek worden toegepast op het relevante segment en aanbod van artikelen. Iets wat voor een breder en algemener platform minder eenvoudig haalbaar is.

Aan de slag met kunstmatige intelligentie en augmented reality

Gaan we morgen massaal kunstmatige intelligentie en augmented reality gecombineerd inzetten om de winkelbeleving naar de volgende generatie te brengen? Waarschijnlijk niet. Wij geloven dat de manier waarop we winkelen (beleven) op veel niveaus gaat veranderen. Om te begrijpen wat de impact is in de markt waarin je actief bent, raden we je aan om te experimenteren. Ontwikkel bijvoorbeeld een aantal proof-of-concepts, zodat je de technologie eigen kunt maken, het liefst in samenwerking met andere marktpartijen. Door krachten te bundelen gaat innovatie namelijk veel sneller.

Whitepaper

The next shopping experience in commerce

Minder retouren, effectievere marketing spend en zelfstandig omzet maken, onafhankelijk van grote platformen als Amazon. 

Whitepaper

In deze whitepaper kom je te weten:

  1. Personalisatie in commerce
  2. Mogelijkheden van 3D visualisatietechnieken
  3. Hoe je services hyperpersonaliseert met inzet van nieuwe technologie