28-08-2019

APIs voor financial services: de fundering voor innovatie

Op 14 september werd de Payment Service Directive 2 (PSD2) van kracht. Een dag van fundamentele verandering, die deuren van talloze nieuwe mogelijkheden opent voor financieel dienstverleners, FinTech en non-financials die willen toetreden tot de financiële industrie. Welke kansen liggen klaar om te bouwen aan een innovatief financieel landschap?

PSD2 en APIs voor financial services: de fundering voor innovatie

Klantervaring als onderscheidend vermogen

Consumenten vergelijken geen banken, geen payment service providers en ook geen bedrijven. Ze vergelijken ervaringen. De dingen die zij meemaken tijdens het online shoppen en betalen, de aanvraag van een nieuwe betaalpas, creditcard of lening, vakanties boeken of bijvoorbeeld online boodschappen bestellen. Gebruikers zijn gewend geraakt aan slimme, real-time services die beter zijn dan ooit en die zij ook nog eens eenvoudig via hun smartphone kunnen raadplegen. Dat heeft de manier van zakendoen fundamenteel veranderd.

In deze tijd waarin banken veranderen van gesloten systemen naar open ecosystemen, waarbij APIs een sleutelrol spelen, ontstaan er volop kansen om klantervaringen te verbeteren en nieuwe diensten aan te bieden. En nu technische eigenschappen in platformgeoriënteerde modellen niet langer de enige onderscheidende factor zijn, zijn klantervaring en positionering van producten en services belangrijker dan ooit. Banken beschikken al over een schat aan data van de betaalrekeningen van klanten. De uitdaging zit ‘m vooral in de creativiteit en een gezonde dosis verbeeldingskracht om tot nieuwe innovaties en businessmodellen te komen en daar vervolgens digitale services met krachtige klantervaringen voor te ontwikkelen. Dat geldt voor banken en FinTech, maar ook voor (non-)financials die met PSD2 de gelegenheid krijgen om als Third Party Provider (TPP’er) toe te treden.

"In deze tijd, waarin banken veranderen van gesloten systemen naar open ecosystemen, ontstaan er volop kansen om klantervaringen te verbeteren en nieuwe diensten aan te bieden. Dat geldt voor banken en FinTech, maar ook voor (non-)financials die de gelegenheid krijgen om als Third Party Provider toe te treden."

De potentie van APIs in financial services

In de gesprekken die we bij ISAAC met bedrijven voeren, krijgen we vaak de vraag: welke innovatieve services en producten kunnen worden neergezet die de volledige potentie van de industry openess benutten? We kijken dan gezamenlijk naar opties om met nieuwe diensten bijvoorbeeld meer klanttevredenheid te genereren, nieuwe klanten aan te trekken of de kwaliteit van de huidige dienstverlening te optimaliseren.

Tegenwoordig zijn APIs de basis van open ecosystemen en groei. Om nieuwe services op te zetten of huidige services bijvoorbeeld slim gebruik te laten maken van dataverrijking, connect je tegenwoordig via APIs. ISAAC ondersteunt verschillende bedrijven met de ontwikkeling en integratie van APIs, developer portals, sandboxes, API gateways en de integraties met klantspecifieke systemen. In het kader van PSD2 hebben we voor banken in de UK en Denemarken bijvoorbeeld de twee verplichte PSD2 APIs voor account information en payment initiation services, inclusief toebehoren en security, ontwikkeld en geïntegreerd. We begrijpen hierdoor grondig hoe de Account Initiation en Payment Initiation APIs aan de kant van de bank technisch zijn opgezet.

 

Bouwen aan een innovatief financieel landschap

De veranderingen en de openness die ontstaan in het ecosysteem van de financiële industrie bieden FinTechs kansen om zich op bepaalde delen van de financiële waardeketen te richten. Voeg hier de PSD2 aan toe en er openen talloze deuren met nieuwe mogelijkheden. Het is aan de spelers binnen en buiten de industrie om innovatiekansen aan de oppervlakte te brengen en robuuste technische oplossingen neer te zetten.

rudy.png
Meer weten?

Wil je vrijblijvend in gesprek gaan over PSD2 en de technologische kansen die klaarliggen dankzij Open APIs? Mijn naam is Rudy en ik ben Sales Consultant Finance. Ik ga graag met je in gesprek over jullie uitdagingen. 

Ja, neem contact met mij op