Inspirerend Hype or Trend Event 2018

"Perfect georganiseerd op een manier zoals ISAAC authentiek is", "Prettige sfeer en interessante onderwerpen", "Leuke approach en use cases!", "Goede mix van externe sprekers en sprekers van ISAAC." Dit is slechts een greep uit de enthousiaste reacties van de 170 bezoekers over het ISAAC Hype or Trend Event 2018. In sessies op het gebied van e-commerce, e-finance, integratie en innovatie namen acht sprekers op 7 juni de bezoekers mee langs de hypes en trends van dit moment. In vogelvlucht nemen we u mee langs de dag. 

Selectie van de foto’s bekijken? Klik dan hier.

Foto van zaal en podium ISAAC Hype or Trend Event 2018

Briljante mislukkingen en it’s all about scale!

U heeft vast wel eens gewerkt aan een project waarvan de uitkomsten anders waren dan in eerste instantie werd verwacht. Heeft u wel eens stilgestaan bij wat u zelf en anderen van die ervaring kunnen leren? Prof. dr. Paul Louis Iske (Chief Failure Officer, Instituut voor Briljante Mislukkingen) heeft inmiddels heel wat mislukkingen voorbij zien komen en deelde daarover universele lessen. Het programma werd vervolgd door Remco van Zanten (voormalig Vice President, Booking.com) met ‘It’s all about scale!’. De enorme, internationale platformen zoals Amazon, Google en bijvoorbeeld Booking.com worden ieder jaar steeds groter en groter. Van Zanten zoomde in op de denkwijze van de platformen en wat voor hun de sleutel tot succes is.

Break-outsessies door ISAACi

Het programma bevatte dit jaar voor het eerst break-outsessies. ISAAC-specialisten gingen in op specifieke ontwikkelingen in de domeinen van e-commerce, e-finance, integratie en innovatie. Hoewel een aantal bezoekers graag alle vier de sessies hadden bezocht, werden de break-outsessies goed ontvangen. In de sessie ‘Growing like Google: deploying the future’ overtuigde Jelle Raaijmakers (Technical Director, ISAAC) de bezoekers van Kubernetes, het containerplatform dat door invloed van Google een onweerstaanbare toekomst tegemoet gaat.

Op het gebied van e-commerce zoomden de sprekers in op twee belangrijke ontwikkelingen. Koen Peters (Technical Director, ISAAC) vertelde alles over de impact van headless e-commercede ‘custom front-end’ dat de norm wordt. Merken willen iets unieks, retailers hun eigen beleving en ontwikkelaars meer flexibiliteit om op tijd op de markt in te spelen. Ook in de check-out is een revolutie op gang: de Payment Request API-standaard haalt betalen uit de site en stopt het in de browser. Ronald Middelkoop (Enterprise Architect, ISAAC) nam met het publiek een kijkje onder de motorkap van online betalen in 2018.

Innovatie centraal thema

Innovaties speelden tijdens het Hype or Trend Event 2018 een centrale rol. Marco van Herpen (director Business Development & Ventures, ISAAC), liet zien welke toegankelijke mogelijkheden er zijn rond augmented reality en kunstmatige intelligentie en lichtte toe wat er ontstaat als je die bouwblokken combineert: ‘the next shopping experience’ voor e-commerce'. Ook Daniel Gebler (Chief Technology Officer, Picnic) stond uitgebreid stil bij innovaties. Hij vertelde hoe de unieke combinatie van IoT, kunstmatige intelligentie, drones en zelfrijdende voertuigen de volgende generatie winkelervaring ontketent. Het programma werd afgesloten door Mathijs Bouman (Econoom en Journalist, FD & Nieuwsuur). Hij verzorgde een interessante inkijk in de macro-economische impact van innovaties, wat met de bezoekers een mooi gesprek op gang bracht over autodidactische vaardigheden van robots.

Hackathon, augmented reality en virtual reality

Ook in de foyer stond het thema innovatie centraal. Vier teams met medewerkers van ISAAC, ISAAC VR en SIMON deden gedurende het event een hackathon. De teams hielden zich bezig met kunstmatige intelligentie, sensors, computer vision en IoT-output. Allen met een mooi resultaat. Zo konden bezoekers tijdens de borrel bijvoorbeeld hun gezicht laten herkennen door middel van Computer Vision. Daarnaast presenteerde ISAAC VR (sinds mei 2019 PTTRNS.ai) verschillende virtual reality en augmented reality-belevingen die zij hebben ontwikkeld. De zes ervaringen vormden een mooie afspiegeling van de innovatieve toepassingen van virtual- en augmented reality voor diverse branches.

Al met al een zeer geslaagde dag. Selectie van de foto’s bekijken? Klik dan hier.