19-03-2016

ISAAC, boswachter in het internet-woud

Achter de knoppen van een webshop of internetportaal zit de wereld van groeiend softwarebedrijf ISAAC in Eindhoven.

ISAAC team aan het werk

Signatuur van de TU/e is nog zichtbaar bij Eindhovens bedrijf

Het bijbaantje van Mark Hoogendoorn en Max Hufkens is een beetje uit de hand gelopen. Als studenten van de TU/e bouwden ze websites. Internet Strategy and Automation Company (ISAAC) is 17 jaar later uitgegroeid tot een bedrijf met 60 medewerkers. 
De signatuur van de universiteit is nog steeds zichtbaar. "Op een enkeling na zijn onze medewerkers hbo of universitair geschoold. Meerdere er van hebben een wetenschappelijke onderzoek achtergrond dr.ir.”, vertelt Hoogendoorn.

Bij ISAAC houden ze van uitdaging, van complexiteit. Een portaal, website of webshop bouwen kunnen er veel. ISAAC zoekt complexe uitdagingen. Het knoopt op de achtergrond verschillende, tot wel 25 systemen aan elkaar. Het afficheert zich als kennisbedrijf van beschikbare en zelf door te ontwikkelen technologieën. „We zijn als een boswachter die tussen de bomen veel meer ziet dan de gewone bezoeker van het bos”, formuleert Hoogendoorn.

Een voorbeeld dan. Hoogendoorn en verkoopdirecteur Camiel Baltussen noemen Winkelstraat.nl. Bij de internetshop zijn zo’n 130 kledingboetieks aangesloten die luxe merken voeren. De omzet is na drie jaar ‘sterk stijgende’, stellen ze. 
Alleen voor het collectief was zo’n internetwinkel haalbaar. „De winkelier die dag-in dag-uit in zijn winkel staat, heeft daar geen tijd voor, geen verstand van en ook geen budget voor”, zegt Baltussen.

De online koper ziet het aanbod van winkels in Eindhoven en Helmond tot in Antwerpen en Alkmaar en rekent in één keer alles af. Maar dan begint pas het raderwerk te lopen in de achterliggende systemen. De kleding moet worden afgeleverd. De Helmondse boetiek moet zijn geld krijgen. Als daar in de winkel een jasje wordt verkocht, moet die tegelijkertijd uit de online voorraad worden gehaald. Geretourneerde kleding moet ook juist worden verwerkt. „Dat maakt het complex. Aan dit systeem wordt iedere dag nog verder ontwikkeld”, weet Hoogendoorn. 
ISAAC richt zich op consultancy, het daadwerkelijk bouwen van systemen en beheer een optimalisatie daarvan. ‘Rustig doorbouwen aan de eindoplossing’, is het devies.

Het Eindhovense bedrijf is in veel sectoren actief, en met veel verschillende producten. Zo tekende het voor Basispoort, een internetportaal waarop dagelijks 1,6 miljoen basisschoolleerlingen inloggen om hun digitale lesmateriaal te kunnen inzien. ISAAC ontwierp voor voetbalclubs in de Duitse Bundesliga het internetplatform Fanmiles. Daarmee kan met een kaart bijvoorbeeld een biertje in het stadion worden betaald of kan voor cadeaus worden gespaard door een filmpje via Facebook te delen. Nog zo’n complexe opdracht was een mobiliteitskaart voor XXImo, waarmee bedrijven medewerkers een individueel budget kunnen toekennen. Onder meer parkeren, openbaar vervoer, autodelen en hotels kunnen ermee worden betaald.

ISAAC gaat ook schuil achter de ontwikkeling van de internetkassa’s van Ingenico, voorheen Global Collect. Daar zat de kunst in het ontwerpen van een gebruiksvriendelijk systeem waarop internetwinkels kunnen worden aangesloten. "Om daarmee een winkel die een webshop wil beginnen met een internetkassa te verleiden om voor het systeem van Ingenico te kiezen”, legt Baltussen uit.

De markt is ISAAC goed gezind, dat is wel duidelijk. „Het is een paar jaar vlak geweest tijdens de crisis. Nadat de economie aantrok, zag je dat klanten hun projecten hadden opgespaard”, verklaart Hoogendoorn. In de afgelopen anderhalf jaar trok ISAAC een spurt, van een bezetting van 40 naar 60 medewerkers. "We groeien sneller dan de markt. De grootste beperking nu is het vinden van goed personeel.”

Nieuw talent

Het bedrijf heeft zijn maatregelen wel genomen om in de kijker te komen en te blijven van geschikt talent. De ISAAC Academy is opgericht voor het opleiden van aspirant-medewerkers. Studiebeurzen zijn beschikbaar. En zelfs een mede-eigenaarschap van het bedrijf. De eigenaren Hoogendoorn en Hufkens hebben ruimte gemaakt voor een stichting waarin talentvolle werknemers kunnen participeren. Is ISAAC op zoek naar de jongere uitgave van de twee medeoprichters en -eigenaren? Ja, beaamt Hoogendoorn met een grap. "We zoeken ons. Maar dan jong en knap.”

"Wij zijn als een boswachter die tussen de bomen veel meer ziet dan de gewone bezoeker in het bos."